søndag den 15. maj 2011

Pindgris i haven...

Åbent brev til Frk. Solhat!

Kære Frk. Solhat

I nogle dage har jeg haft problemer med Blogger, og har ikke kunnet lægge kommentarer hos enkelte af jer.

Igår læste jeg dit indlæg: En lille lort... og stor blev min glæde, for jeg havde jo lige gået i min have og haft den samme oplevelse, dog tog jeg ikke fotos! Jeg bliver altid så glad, når de små sorte forårsbebudere ligger på min græsplæne.

Derfor strøg jeg til tastaturet og skrev en længere epistel på din blog om min erfaring med pindgris i haven, men næ nej.... indlægget kunne ikke udgives. Idag prøvede jeg igen med et nyt indlæg hos dig, dette gik fint igennem og jeg strøg videre og ville skrive om den lille gris endnu engang. Og atter blev jeg snydt og kunne ikke komme igennem!

Men nu presser historien sig på, så derfor dette brev - og I andre må hjertens gerne læse med... ;o)



(Foto lånt fra nettet)

Da yngste datter for flere år siden tabte interessen for kaniner, stod jeg tilbage med lidt "udstyr". Heriblandt en omvendt træ-vinkasse med udskåret indgangsparti. Hvorfor smide noget ud som andre kan bruge, så derfor blev kassen placeret dybt inde i et rhododendronbuskads, hvor vi sjældent kom. Oven på trækassen lagde jeg et "kobber"fad og derpå en tung sten. Herefter overlod jeg resten til naturen.

Om der flyttede nogen ind var svært at sige, pindsvin går stille med dørene, men deres efterladenskaber på græsplænen har jeg altid holdt øje med og hilst velkommen. Da jeg så arvede en lille hund, var jeg ikke længere i tvivl. Pjevs yndede i de sene aftentimer at møve sig godt ind i buskadset, hvor han så stod og gøede af pindsvineboet, sikkert til stor irritation for beboeren.

Sidste forår valgte vi at nedlægge bedet, og arbejdede os derfor ind til boet som selvfølgelig skulle skånes.


Husbonden igang med det hårde arbejde,
med strenge instrukser om at værne om det lille hus, som anes bag hans ben.


Pindsvinebo med "kobber"tag!
Nedrivningen omkring boet er en barsk realitet!

Til sidst var det kun boet tilbage og det store spørgsmål meldte sig! Var der nogen hjemme? Hvad gør vi ved boet? Jeg løftede ganske forsigtig på huset, men beboeren havde trukket sig ganske givet pga uroen, men der var tydelige beviser på redebygning.



Her har en eller anden snuppet en vintersøvn...
 
Enkelte rhododendron blev flyttet til en midlertidig plads i skel ned til marken, og her flyttede boet også med. Jeg lagde et spor af kattemad i håb om at fru Pindgris så kunne "snifle" sig vej hjem igen. Sommeren gik og jeg turde ikke røre ved noget, men da efteråret meldte sig og det var puttetid for pindgrise, flyttede vi hele molevitten igen! Denne gang fik rhododendronen sin endelige plads og boet fulgte med og fik samtidig en overdækket terrasse.


Nu med overdækket terrasse i form af en 30 x 60 klinke iført marksten.
Derudover er der sat rigeligt med kattemad og vand
i håb om at lokke overnattende gæster til.
(Problemet med kattemad er blot at kvarterets katte er blevet lettere overvægtige...)


Boet set lidt ovenfra, jeg forsøger at dække godt af med blade,
og med tiden ordner naturen vel den del for mig...

Jeg har endnu ikke vovet at lette på huset, for at se om der har været indbyggere. Jeg tror det nu ikke, men huset bliver stående så mon ikke til vinter? Iøvrigt har jeg tænkt på at lægge en acrylplade som loft under klinken, så kan man let løfte det øverste låg og kigge forsigtigt ind, uden at forstyrre.

For rigtig mange år siden - før vi fik officielt pindsvinebo - havde vi faktisk pindsvineunger i haven. Jeg tog fotos af dem, hvor de i aftenskumringen løb på græsplænen og gladeligt henover mine fødder. De var noget af det kæreste...  Desværre var det i papirfotos-tidsalderen, og hvor er det nu de billeder med pindsvinene ligger...!!?

I ved selvfølgelig alle at pindsvin IKKE må få mælk!? Kun vand ellers får de dårlig mave. Kattemad er god føde for dem og så elsker de avokado... :o)

Vil du vide mere om pindsvin er der en fin side her, hvor megen god information kan hentes.

Så derfor kære frk. Solhat,
tak for dit indlæg om lort i haven,
og her var så mit svar!

Kærlig hilsen fru Friis

17 kommentarer:

  1. Kære fru Friis, tak for dit dejlige indlæg om pindsvin - vi er jo mange, som gerne vil have pindsvin i haven og her gav du da lige mig stor inspiration til et pindsvinebo.

    Altid sjovt at høre andres historier.

    Som mange andre var jeg også først inde og læse hos Frøken Solhat om "den lille lort".

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  2. Skøn historie om pindsvin..de er nu så hyggelige at have i haven..
    Håber der er flyttet nogen ind i jeres bo..
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  3. Kære Fru Friis

    Jeg er sikker på, der nok skal flytte pindsvin ind i jeres fine bo - hvem ville ikke gerne kunne prale med overdækket terrasse og fri adgang til mad... det er jo en pindsvinedrøm.

    Knus
    Mette
    http:/mette.landly.dk

    SvarSlet
  4. Kære Fru Friis.

    Virkelig en dejlig beretning om pindsvinet. Sådan en beretning gør mig altid glad. Desværre har jeg aldrig set pindsvin her i haven - måske fordi vi har hunde?? Men de er heldig, og det ved du :-D

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  5. Man skulle da være et pindsvineskarn hvis man ikke flyttede ind i dette fine bo, med overdækket terrasse og mad ad libitum - så mon ikke? Det er dog pudsigt at du ikke ser den lille fyr - i min barndoms have boede der altid pindsvin og vi så og hørte dem om aftenen. Her har jeg aldrig set pindsvin - kun tudser, mus og indtil for få år siden også ræve.

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Dejlig historie om pindgrisen. Jeg håber, at den finder ind i den skønne villa, du har skabt til den :-)
    Jeg hilste også på et pindsvin (http://susanne-heaven.blogspot.com/2010/04/rterblomster-og-pindsvin.html) for et års tid siden i forbindelse med, at jeg fjernede noget hæk. Jeg tilbød ikke en ny bolig og har desværre ikke fundet en lille lort siden hen i haven :-/

    SvarSlet
  8. Det kniber desværre også med pindsvinelorte i min have. de er ellers yderst velkomne. En skøn historie iøvrigt ;-)

    SvarSlet
  9. Jamen kæreste Fru Friis :0) Super, super skønt indlæg med en helt fantastisk dejlig historie - tak for det........denne gang har ungerne læst med på dit indlæg som er til stor inspiration for vores videre byggen pindsvine bo.

    Tænk en gang at der skal så lidt til for at få logerende i haven......et kobber fad og en marksten :0) Vi har vores kanin endnu så vi må finde en anden løsning end kaninboet - selv om det måske egentlig ville passe perfekt til formålet......

    Tiden har desværre ikke været dertil endnu.....men mon ikke bededagsferien byder på tid, ro og godt vejr til pindsvine fordybelse:0)

    Tusind tak igen og hvor er det bare ærgeligt i disse dage hvor blogger driller - mit ærteblomst indlæg jeg har på i dag er egentlig fra i Torsdags - men har været væk siden :0)

    Kæmpe knus Dorthe

    SvarSlet
  10. jeg har desværre ikke haft pindsvinelorte i haven i år, og heller ikke hørt snøften i "krattet" under soveværelsevinduet.... jeg håber at de kommer igen - tak for den skønne historie.

    SvarSlet
  11. Tak for jeres søde svar allesammen :o)

    SvarSlet
  12. Goddag Fru Friis og alle I andre!
    Når nu pindsvinene flytter ind i alle jeres haver, så bliv ikke forskrækkede, hvis I høre støj i buskene...så er det såmænd bare forelskede pindsvin...De kan larme, så man tror det er løgn!
    Jeg troede, at en af vores søer (grise) var løs i haven, dengang jeg oplevede det og stor var overraskelsen, da jeg kiggede i busken og så to små pindsvin <3
    Kærlige pindsvine hilsner fra Lone

    SvarSlet
  13. Det kunne da være fantastisk at opleve Lone, men tak for "advarslen"! :o)

    SvarSlet
  14. Ja, jeg kunne altså ikke lade være med at læse med ;-) Det er altid så hyggeligt at læse om pindsvin. Vi er også så heldige at have besøg af de kære små ind imellem. De er meget glade for kattemaden :-)

    SvarSlet
  15. Dejlig historie og herligt hus I der har bygget til pindsvinet. Jeg kan da slet ikke forestille mig andet end, at du allerede har logerende. Sådan som du forkæler pindsvinene....Tak for ideen som jeg da vil afprøve!
    Mange hilsener og tak for inspirationen :0)

    SvarSlet
  16. Hvor dejligt at læse, at I gør så meget for jeres pindsvin :-) Skønt indlæg.

    SvarSlet
  17. Kære fru Fniis

    Din beretning har givet mig meget lyst til at få yderlige nogle beboere i haven, for jeg er ikke så heldig at have pindsvin :( Jeg har overvejet at købe et pindsvinebo i min lokale planteskole, men der er vist desværre ingen pindsvin i miles omkreds.

    Jeg kan se på min blog, at du har lavet et indlæg under overskriften "Jørn og Ingers have Silkeborg", men når jeg trykker på linket, kan den ikke åbne det. Trykker jeg på et andet link, kommer jeg hertil. Så NOGET er der galt med din blog, tror jeg.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...