tirsdag den 23. juli 2013

Fuldmåne...


De sidste par nætter har fuldmånen været så smuk.
I nat lykkedes det at fange den,
imellem min Kæmpe Skælhoved.
De to klær' hinanden... 





Kæmpe Skælhoved blomstrer hos mig for første gang.
Såede den for 2 år siden og det føles som lang ventetid.
Men nu er den her og det er et skønt bekendtskab.
Den står og svajer smukt derude,
og øjet bliver automatisk draget i dens retning.




Sørme om ikke også månen er kommet på stilk!




En anden månegul skønhed, er denne stokrose.
Frøene er købt i Haven i Hune, og er også sået for to år siden. 
Farven er så smuk, måne-creme-bleg-gul
med en mere tydelig gul midte.
Endnu et smukt bekendtskab, som jeg kan glædes
over i mange år frem.




Håber I nyder de skønne dage,
og ikke mindst de skønne aftener 
vi er beriget med lige nu.

22 kommentarer:

  1. Blomsterne er smukke, men jeg er nsæten mere betaget af den skønne sommerhimmel.

    SvarSlet
  2. Meget skønne billeder. Skælhoved er fin mod nattehimlen. Stokroserne er dejlige, men mine står vist for tørt, og har fået rust og bare ben. Men blomsterne er flotte.

    Nyder solen, men ville gerne have lidt regn, da det hele afblomstrer for hurtigt.

    SvarSlet
  3. Nå du har også kigget efter månen i aftes. Det ser flot ud sammen med kæmpeskælhoved, og så har du fået månen på stilk :)
    Jeg kunne godt tænke mig frø af den stokrose, når tid er. Jeg har nemlig mest røde og lyserøde i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og frø skal du få, kære fru Høneballe... :o)

      Slet
  4. Smukke billeder af både månen, himlen, skælhovede og stokrosen. De har været værd at vente på begge planter. Jeg kæmper med rust i stokroserne, men dine hvide ser drømmedejlige ud:o)

    SvarSlet
  5. Jeg synes de var værd at vente på, men måske er det fordi jeg synes kæmpe skældhovedet er super dejlig, den er jeg selv super glad for. Og sikke fine farver på stokrosen, det må jeg huske hvis jeg kommer til Hune en gang.

    Er håbløst bagud, men har lige nydt alle dine tante tour indlæg. Hvor er det hyggeligt at se haverne gennem din linse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kan sandelig også nemt komme en brevdue forbi, med en pose frø til dig, hvis det har interesse... :o)

      Slet
  6. utroligt fine billeder af måne og Skælhoved (sikke et grimt navn til så fin en plante). Jeg har planlagt en tur til Hune i august.... jeg kan håbe, at de har flere Stokrosefrø tilbage.... på den anden side.... i min alder skal blomsterne blomstre NU og ikke om flere år...... siger konen der i foråret købte et lille kirsebærtræ.... men der har faktisk været mange kirsebær på - jeg har spist af dem før de blev modne, for at fuglene ikke skulle komme først - og de var skønne og suuuuure, lige som de skulle være.

    SvarSlet
    Svar
    1. he-he... hvis ellers jeg vidste hvordan du ser ud, så ser jeg tydeligt for mig hvordan du gnasker sure kirsebær, så fuglene ikke kommer først... ;o)

      Og hvor har du ret m.h.t. navnet "kæmpe skælhoved", det må ha' været en temmelig mavesur gartner der har navngivet disse ellers så yndige blomster! ;o)

      Slet
  7. Hej Fru Friis.Flotte billeder du viser med skælhoved-månen og den flotte stokrose.Har også kun de mørke.....og mine har også rust.
    Har lige været en tur i Nordsjælland.Og der var rigtig mange stokroser ved de gamle huse.Dejlig dag ved vandet.God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
  8. Hej Fru Friis. Sikke nogle fantastiske billeder. Hvor er det utroligt!

    SvarSlet
  9. Skønt, skønt billede du har fanget der. Der er sådan en dejlig poetisk ro over det.
    Jette

    SvarSlet
  10. Du er jo mesterfotograf. Hvor er det smukke billeder af månen. HVIS, og jeg siger HVIS jeg skal blive omvendt fra min gulforskrækkelse er din stokrose nu ikke så ringe endda :).
    Hvis du lover ikke at sige det til nogen, så har jeg faktisk også kæmpe skælhoved!

    SvarSlet
  11. Oooooooooh <3

    Hjerteligst

    SvarSlet
  12. SUK.... hvor smukt og poetisk. Mit camera kan simpelthen ikke tage den slags billeder af månen. Hvor er stokrosen aldeles yndig, lækker-lækker.

    Om jeg nyder.... det er ikke ordet. Rent guf for krop og sjæl - tænk bare tilbage på den laaaange og iiiissskolde vinter :)

    SvarSlet
  13. Ja, måner har den farve, som måner skal have og det har resten af de viste planter også. Jeg kan godt forstå, at du har kastet dig over både skælhoved og stokroser. Jeg har drømt om stokroser siden min havepassion begyndte, men det er først i år, at jeg har købt nogle færdige i det lokale supermarked. Dobbelte. Og lyserøde. Da jeg kom hjem med dem, opdagede jeg, at de havde "dyr". Eller. Det troede jeg. Men Google fortalte mig, at det var stokroserust. Så jeg klippede resolut alle bladene af, da jeg har en del planter af Malva slægten rundt om i haven. Nu skal jeg så bare finde en plads til dem et eller andet sted. Dine spejlæg stokroser ser yyyyndige ud.

    SvarSlet
  14. Åhh Kæmpe Skælhoved, den er værd at vente på! Jeg bliver simpelhen nød til at få et par stykker til ;-)- Vil vil faktisk sige, at det er en af mine yndlings stauder. Der er noget over den måde den svæver i luften på :-)
    Der er ikke noget, at sige til du har købt for af den Stokrose, den er helt fortryllende!
    Knus Gro

    SvarSlet
  15. Hej fru Friis
    DEJLIGE DEJLIGE billeder du fik af månen bag din kæmpe skælhoved - dem må du bruge ifbm en konkurrence på et tidspunkt, for de er da helt fantastiske :0)
    God aften !
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  16. Flot indfanget! Altså månebillederne :)

    Jeg elsker også kæmpe skælhoved. Den har selvsået sig en smule hos mig, men mit forsøg på at frøså den mislykkedes. Hvordan og hvornår såede du skælhoved?

    Og ja, hold op hvor jeg nyder disse skønne sommeraftener, hvor man kan rode rundt i haven og planteskolen til ca. 22.30 (dog med myggene voldsomt svirrende om ørerne!)

    SvarSlet
  17. Sådan et kæmpe skælhoved må jeg da også forsøge mig med. Den har jo samme farve som månen! Hvor et det nogle poetiske billeder du har taget af de smukke sommeraftener vi har i Danmark for tiden. Dejligt at huske.......når vi til vinter sidder og sukker efter lune sommeraftener!

    SvarSlet
  18. Så smuk stemning du har indfanget. Disse aftener er så betagende og månen gør dem fuldendt. Stokrosen har en vidunderlig farve.
    Kh Rose

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...