søndag den 19. april 2015

Eksplosionsfare og Jaka Bov....

Så kom den! Min yndlings årstid over dem alle. April og maj for fuld udblæsning. Forleden regn og rusk, idag høj sol og vindstille, næsten som en sommerdag.

Haven bærer tydeligt præg af den skiftende vejr og at varmen nu trænger igennem. Faktisk skal man slet ikke vende ryggen til sin have lige nu, man burde sidde på en skammel og bare iagttage hvad der sker derude. Haven er nærmest et minefelt med eksplosionsfare!

Hostaens små misiler kigger op af jorden. Det samme gør spydene fra storkonval, de vokser nærmest mens man kigger. Knopper på samtlige buske og træer skyder med rekordfart. Igår var der ansats til knopper på tulipan, idag blomstrer de lystigt. Alting eksploderer, sommerens festfyrværkeri er begyndt.









Løjtnantshjerte folder lige om lidt sit hjerte ud, til alle som vil tage imod. Clematis drøner op af alt hvad den kan finde at hænge fast i. Ordet "tålmodighed" findes ikke i haven i denne tid, man skal være der for ellers går man glip af det sjove.




Også i drivhuset går det stærkt. Frøene bliver smidt i jorden, snart pipler det op og prikledagene med følgende pladsmangel banker på. Der er så sandelig travlhed derude.




Idag blev jeg helt bekymret for, om denne humlebi ville eksploderer. Den dansede lystigt rundt derude, stak næsen i alt og brummede fornøjet. Åhh.. at være en brumbasse.





I år har jeg luret hvor gærdesmutten gemmer sin rede. Desværre når jeg på ingen måde at fange den med kameraet. Den myldrer ind i kratværket fra en clematis i æbletræet. Et øjeblik efter drøner den ud igen uden en lyd, lander på en gren i toppen af æbletræet og sætter i en eksplosion af en sang. Al den stemme i så lille en fugl, det er helt fantastisk. Istedet får I lidt fotos af den travle blåmejse.





Forleden dag havde jeg besøg af søde bekendte, som lige har overtaget en meget tilgroet have.  De havde forstået at jeg har et blødt punkt for noget med genbrug og rust og de undskyldte godt nok at de kom slæbende med en rusten gryde, men jeg kunne jo bare smide den ud.... Smide den ud!! Nej da, der kan altid plantes et eller andet. 

Der sad noget jeg troede var et papirskilt, som jeg ville kradse af. Så opdager jeg, at grydens tidligere ejer har repareret den, ved at skrue et stykke blik fra en konservesdåse med JAKA BOV (hvornår har man sidst set JAKA BOV på hylderne....) over en revne. Grundigt arbejde, må man sige. Opskriften kunne læses og de rustne skruer forsvinder ikke de første par dage. 

Nu er gryden plantet til med brogetbladet porcelænsblomst. Den ser stadig lidt rodet ud, men jeg er sikker på den snart vil fremstå med grønne bobler i hele grydens overflade, og når porcelænsblomstens lange, fine blomsterstilke kigger frem, vil det ligne rosa damp fra gryderetten! 

Jeg ved godt, at mange ryster på hovedet og tænker "ud med det bras", men jeg kan altså ikke stå for en god historie til haven. 




Det har været en særlig, herlig dag i den eksplosionsfarlige have idag.

Jeg håber også 
du har nydt det derude... :o)



20 kommentarer:

  1. Haha god historie om Jaka bov. Og dejlig beskrivelse af foråret som eksploderer i vores haver, og vi selv - ja vi går helt agurk af bare glæde.
    Fru Høneballe har taget 3 billeder til fru Friis i dag, glæd dig, du får dem snart at se.
    Høneballeknus fra Samsø

    Ps. 2 bloggere med mænd kommer herover og ser haven d. 27.6. Du er velkommen, hvis du har tid og lyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh... det ville jeg gerne, men den 27.6 skal jeg til en vigtig fødselsdag.

      Slet
    2. Øv det var en skam, så må du komme en anden dag,

      Slet
  2. Nå på den måde. Din overskrift fremkaldte ellers indre billeder af Jaka bov, der eksploderede og fløj ud over det sydlige Jylland som konfetti. Her i haven var der nu ikke eksplosionsfare, selvom der blev arbejdet på højtryk.
    Utroligt fine billeder i øvrigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhmmm.... lækre billeder du fremmaner, Marie!! ;o)

      Slet
  3. Lovely spring photos !! Nature is so beautiful !!
    Greetings

    SvarSlet
  4. Ja det er med at være i haven lige nu, der sker store forandringer hver eneste dag, og hvor er det skønt, at bladene folder sig ud og blomsterne åbner sig.
    Reparere med en dåse fra Jaka bov............tja hvor for ikke ;-)

    SvarSlet
  5. Søde Jette i forårshumør.

    Dejligt tema og ditto billeder om eksplosionsfaren i haven lige nu. Og tak for den supernemme opskrift på nem og hurtig aftensmad til en travl havekvinde:o) Verdens bedste slankekur: Server Jaka Bov med spejlæg og ketchup . Til hverdag og fest......så kan det nok være, at man kan holde appetitten fra døren:o(

    Nyd foråret min skønne.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Egentlig et oplagt valg i disse travle tider, hvor madlavning er svært at presse ind.... på den anden side er en humpel fuldkorn med leverstråhej måske alligevel at foretrække. ;o)

      Slet
  6. jo tak ... der er blevet knoklet i haven :) :) Det er en skøn tid i haven nu :) - herligt...

    SvarSlet
  7. Hej Fru Friis.Skønt indlæg fra din hånd.Og ja det hele eksploderer derude lige nu......................og skønt er det.
    Og også en skøn historie om det rustne fad og Jaka bov.
    Rigtig god forårsdag i Kolding knus Jette

    SvarSlet
  8. Dejligt ordsprog du bruger, elsker når humoren kan snige sig ind, det gør det meget mere interessant og forståelsen bedre. Ja det er med at holde tungen lige i munden, for der er raketfart overalt og det summer og reagere overalt. Nu gælder det om at være med i forreste geled, så man ikke taber terræn til fjenden, ukrudtet. Nyde alt det der kører med 180 km fart i timen, kunne vi ikke sætte lidt fotofælder op, så vi kan sænke hastigheden. Det vil jeg sætte på dagsorden, når jeg bliver minister ;-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. he-he.... nu ved jeg lige præcis hvor jeg skal sætte min stemme næste gang! Tak for det. ;o)

      Slet
  9. Som altid et muntert indlæg hvor ordene får en helt ny betydning. Her skydes der også fra alle sider. Herlig årstid. Nej, en god gammel gryde mister aldrig helt sin anvendelighed.

    SvarSlet
  10. Eksplosionsfare - ja, det tør nok siges - men det bliver jo et festfyrværkeri af de helt store.

    Endnu en god historie fra din hånd :) Og hvor heldig er man lige med en ynglende gærdesmutte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er SÅ sød.... tænk hvis man også kunne opleve bitte-bitte-små gærdesmutteunger.... :D

      Slet
  11. Hej Fru Friis
    Hvor har du bare mange smukke planter og træeer. Det er helt fantastisk at følge det hele lige nu. Det er næsten som at være i teater.
    Mange have hilsner
    Anna og Vibeke

    SvarSlet
  12. Sikke en dejlig stor gryde.... og en fin ret du har kogt sammen i den - jeg ææælsker procelænsblomster... men brogetbladede ??? tager du ikke en lille stump med til mig, næste gang du kommer til kaffe ?

    SvarSlet
  13. Haha fru Fniis, igen et sjovt indlæg fra din hånd og linse. Superdejlige fotos du her viser. Jeg giver dig helt ret. Man kan næsten stå og se på, at tingene vokser og folder sig ud. Jeg nyder også de små flyvende pipfugle, som synger og gør sig til. Jeg har (heldigvis) aldrig smagt .... den dersens bov, og tror også nok, at jeg holder mig fra den fremover. Hvis den altså findes endnu.

    SvarSlet
  14. hi hi Fru Friis, jeg troede at du havde glemt dem for længst, jeg måtte rode noget rundt i min gamle hjerne for at komme i tanke om, hvad du snakkede om. Vores tur var sådan en standard busrejse, så vi bestemte ikke selv hvad vi ville se, så jeg ved ikke om der er nogen dejlige planteskoler i nærheden som man bør se.... og Claus Dalby er nok ikke til at lokke tips ud af :-) God tur

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...