mandag den 3. april 2017

Her arbejdes...

Har det ikke bare været en forrygende marts måned, hvor foråret i den grad er skudt i gang med et festfyrværkeri. Jeg har haft fri de sidste 13 dage, den rene luksus for sjælen og ikke mindst for haven. Mange ting har skulle ordnes i og uden for hjemmet, men heldigvis blev der også en rum tid til haven. Samtidig har vejret, de sidste par uger, vist sig fra den smukkeste side. Og alt imens jeg har tumlet rundt i haven, har jeg nærmest kunne høre når narcisser og andre smuksakker sprang ud, fra det ene øjeblik til det andet. Jeg føler jeg har kunnet se det hele gro. En vidunderlig følelse.


Og arbejdet er der blevet! Faktisk så meget, at mine elskede have-termobukser måtte overgå til de evige "havebuksemarker". Heldigvis kunne jeg hurtigt bestille et par nye, og de sidste par dage, har de nærmest været for varme at have på. 



Første projekt var ved vores plæneklippergarage (til venstre). Der skulle fjernes nogle hostaer og lægges 3 fortovsfliser op mod hækken. Der blev også plantet en klatrehortensia, som skal skjule de bare ben, som kaprifolien, har en tendens til at få. Øverste foto er fra februar og nederste foto er taget i denne uge. Det pyntede!



Engang havde vi en bålplads i dette cementrør. Da haven blev lagt om, orkede vi ikke at flytte det og istedet plantede jeg høstanemoner i det. Så var der styr på dem! I flere år har jeg vist at der var skvalderkål i røret, men det har jeg måttet accepterer og desuden skjulte høstanemonerne de fleste blade. Nu skete der bare det, at Helle fra Blomsterhatten, forærede mig en meget smuk græs med kobberfarvede aks. Derfor besluttede jeg mig for at lade høstanemonerne få et nyt hjem, få renset jorden grundigt igennem og derefter omdanne det til et lille græsbed. De små græsser er blåaks og en "syvstjerne"... det hedder den godt nok ikke, men hjælp mig lige med navnet!! Nå, men tilbage til skvalderkålen! Hold nu op der var meget, da først jeg kom ned i jorden. Rødderne havde kørt rundt langs indersiden på cementrøret og det tog lang tid at få jorden renset. Og jeg ved også godt at jeg nok ikke har fået det hele med, men så kommer der nok et andet år, jeg får lyst til at rense skvalderkålsrødder op!! Den skarpe iagttager vil også se, at der vokser skvalderkål uden for røret.... så der er lidt at "pille" i en af dagene. Men jeg håber det nye græsbed, vil blive en succes. 



Næste projekt var den lille havebænk ved ligusterhækken. Bænken har de sidste par år stået ude ved græskanten og så har jeg forsøgt at finde de rigtige planter bag ved bænken ind mod hækken. Men der kommer et tidspunkt hvor hækken skal klippes, og stemningen i det lille hjem bliver en smule intens! Så nu er der gjort kort proces. Bænken har fået flere fliser under sig, og istedet for planter der måtte lide under en form for riverdance, når hækklippermanden kom forbi, står nu et par krukker som kan flyttes ved hækklipning. Ægteskab reddet - alle er glade! 😉😉



Næste projekt er ikke for sarte sjæle, som ved noget om beskæring af træer. Vores gamle æbletræ er blevet beskåret forkert temmelig mange gange. Det betyder et utal af vanris, som har været svære at fjerne, da der samtidig vokser clematis og benved op i træet. Nu tog vi en hård beslutning. Svigersønnen blev sendt til tops og vi kappede to tykke grene i overstanderen og derefter ca. 70 cm af stammen. Det har betydet at træet nu ser lidt amputeret ud, til gengæld kan vi nå op med en stige og tage vanris og så håber vi at det trods alt vokser sig nogenlunde pænt igen. Undvære det, vil jeg ikke. Min plan er nu at sende en rose derop også, som sammen med clematis kan lægge sig udover grenene, og være med til at bløde op for den vandalistiske grenamputering. Jeg er blevet lun på en Generous Gardener, håber den vil kunne gøre tricket. 




Så er de fleste bede blevet luget, renset og fået tilsat komposteret hønsemøg. Og hen over det er kommet et lag af min egen kompost. Jeg startede med at rummet til venstre var halvt fyldt med 1½ år gammel kompost og rummet til højre var endnu ikke komposteret og helt fyldt med haveaffald, - troede jeg. Jeg fik tømt venstre rum og fik vendt alt det ukomposterede over i det nu tomme rum. Ret hurtigt fandt jeg ud af, at højre rum faktisk også var komposteret. Så nu har jeg endnu et halvt rum som skal tømmes og fordeles. Noget af det, skal bruges til at blande i pottemuld i krukkerne, mon ikke det kan give lidt madpakke til sommerblomster og dahlia. Det gav mig en øm lænd, som har måttet hvile sig et par dage, men samtidig jubler jeg over det smukke trylleri, som kompostering er. 





Det blev godt nok til et meget langt indlæg. Med mindre du er faldet i søvn undervejs, så får du lige en slut collage, med lidt af det som er sprunget op af jorden den sidste uge. Imorgen er det arbejdsdag igen, men mon ikke der kan nåes lidt i haven efterfølgende. De lange aftener er ved at være der. 




Mon ikke også du nyder de fantastiske
havedage, vi har i øjeblikket? ;o)


15 kommentarer:

  1. Ja men sikken da herlige 13 dage du har haft med skvalderkål og det hele, det er ingen spøg. Jeg fik en staude foræret for mange år siden, der var skvalderkål i, til trods for flittig lugning bliver der mere og mere. Æbletræet skal nok blive fint igen, men det er vigtigt at klippe vanrisene, men det har I vist fundet ud af. The Generous Gardener skal nok pynte på træet. Godt I bevarede ægteskabet, det er det bedste, lidt sent at starte på en frisk nu. Og så var der bukserne der sprak, godt du kunne få nogle nye, du får nok brug for dem igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. De fridage faldt bestemt på et tørt sted, så er det herligt at man samtidig er heldig med vejret. At få skvalderkål ind i haven er rigtig træls, men nok svært at undgå. Vi har jo have ned til en fredet mark, og der kommer det vandrende ind i haven. Men har da også fået noget med i bla en hosta. Der er de umulige at skille ud fra rødderne, så nogle gange må vi bare sige pyt!! ;o)

      Slet
  2. Sikken masse projekter I har været i gang med. Kan godt forstå at det kan give en øm lænd. Bænken med nyt underlag ser hammergodt ud og det gør jeres kompostbeholdere også.
    Kompost er GULD. Ingen tvivl om dét. Her er det senegræs vi kæmper med - tænk hvis man kunne udnytte dets umådelige grokraft.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord. Kompostering er virkelig en fantastisk proces, og når først man har fundet rytmen så går det faktisk hurtigt, med at få den gode muld.

      Slet
  3. Hvor har du nået mange gode ting i haven, det ser så fint ud. Skvalderkålen er supersund og smaget godt i pesto, så spis jer sunde og fulde af krudt :-) Jeg har mange skvalderkål, så mange at vi ikke kan spise os fra dem, og krigen mod dem er startet, de skal ikke indtage mere plads, helst gerne reduceres lidt.
    Ja du kan tro det dejlige vejr bliver nydt og dagene bruges så vidt muligt i haven. I dag har der dog været kontorarbejde der kaldte, men et stykke blev luget fra morgenen af, og revet af her til aften. Et par højbede blev også nusset lidt.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så skønt at man kan arbejde derude i flere timer af gangen, uden at blive gennemkold eller våd. Nu rykker det virkelig! Det med skvalderkålen ved jeg egentlig godt, men har aldrig gjort noget ved det. Måske jeg skulle begynde at komme det i min morgensmoothie! ;o)

      Slet
  4. Pyh, du har godt nok haft travlt. Arrangementet med bænken er da blevet rigtig vellykket, det ser godt ud og er praktisk for ham, der slår græs

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det blev faktisk bedre, end jeg turde håbe... ;o)

      Slet
  5. Sikke meget I har nået...og hvor er det dejligt, når små projekter bliver færdige. Det gør en stor forskel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige nøjagtig! Man skal ikke underkende de små projekter. Lidt som at kante græsplænen af, det gør en kæmpe forskel. :o)

      Slet
  6. sådan Friis :) :) - i har virkelig været flittige :)
    - endda med video :) :) din kompost ser ik' så ringe ud endda :)
    - det er bare super Friis

    SvarSlet
    Svar
    1. jow-jow Tim, du skal da ikke stå alene som moviestar! Selv om du er mere dristig på talesiden... jeg er kun nået til stumfilm!! ;o)

      Slet
  7. Sikke et dejligt indlæg fra dig - det var en fornøjelse at læse, godt med ægteskabs-kompromis'sen, og det er et smukt resultat med stenlægningen under bænken.

    SvarSlet
  8. God morgen fru Friis. Det var et rigtig spændende indlæg og hvor skal jeg da love for, at du har knoklet, resultatet er blevet virkelig godt alle steder. Nu håber jeg, vejret fortsætter med at være godt, så du rigtig kan nyde din have.

    SvarSlet
  9. Du og du som dere står på!
    Og masse flotte prosjekter på gang, det blir bare så bra:)
    Deilig med mange dager fri, utrolig hva en kan få gjort da:)
    Ha en fin uke videre:)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...